Hoe zorgen we door middel van een klantvriendelijk proces dat mensen zo snel mogelijk de juiste zorg krijgen?
Een zorgkantoor helpt bij het regelen van langdurige zorg, bijvoorbeeld bij dementie, ernstige mentale handicaps en Alzheimer. Een werkend proces waar veel mensen van afhankelijk zijn. Dat kan je dus niet zomaar even op de schop gooien. Daarom hebben we dit proces simultaan nagebootst. Zo konden we met een klein team innoveren zonder inzet van bijvoorbeeld de IT-afdeling.
Hierna volgde een kwalitatieve studie onder zorgklanten en aanbieders van langdurige zorg en medewerkers van het Zorgkantoor. De uitkomsten vormden de basis voor de volgende slag. Met behulp van een slimme combinatie van digitale tools, brachten we de doorlooptijd in het zorgaanvraag-proces terugvan 35 naar 8 dagen. Met een flinke stijging van de NPS-score als gevolg.
We hadden zelfs zoveel inzichten in de klant en het proces, dat we hier niet zijn gestopt. Ook het werkproces van het Zilveren Kruis Zorgkantoor namen we onder de loep. Zo hebben we hebben we direct doorgewerkt aan de optimalisatie van de interne kennisdeling. En verbeterden we de samenwerking tussen het zorgkantoor en zorgverleners bijwijzigingen in de zorgvraag.
Aanvraag procesteruggebracht van 35 naar 8 dagen
NPS-score verhoogd naar 8,9
Efficiëntere werkprocessen voor medewerkers en klanten
Verhoogde klanttevredenheid