Spaarne Labs

Meer impact van innovatietrajecten in het ziekenhuis dankzij één enkele workshop

User value cards

Business impact model

Innovatie quickscan

Interactieve workshops

De uitdaging

Hoe kan Spaarne Labs met haar innovatie-initiatieven binnen het ziekenhuis meer impact maken?

De aanpak

Spaarne Labs is het innovatielab van het Spaarne Gasthuis waarin medewerkers met uiteenlopende achtergronden samenwerken, van een SEH-arts tot een jurist. Aan ideeën, enthousiasme en inzet geen gebrek. Maar in de praktijk liep het team tegen een aantal factoren aan die de impact van hun innovatietrajecten beïnvloedde. Onduidelijkheid of verschillende visies over de toegevoegde waarde van een idee bijvoorbeeld. En moeite om eigenaarschap van een initiatief binnen het ziekenhuis te waarborgen.

Dankzij de 'Workshop 360°C Waardedenken: innoveren voor je klant, impact op de business' van MakerLabs Evelien Veldhuijzen en Jornt van Dijk leerde het team in één dag hoe je op andere manieren naar waardecreatie binnen innovatie kunt kijken – en dus meer impact maakt.


Tijdens de workshop zoomden we telkens een stap uit om te kijken wat voor impact Spaarne Labs maakte. We begonnen klein, met de doelgroep. Daarna focusten we op bedrijfsvoering en als laatste de organisatie zelf. Vanuit die drie lenzen namen we een bestaande case in het ziekenhuis onder de loep: verloren spullen op afdelingen. Spaarne Labs bedacht een track & trace systeem met een app en tags aan medische hulpmiddelen. Dit leverde een geslaagd experiment op, maar de implementatie van de oplossing verliep vervolgens niet succesvol.


Onze fysieke User Value Cards met waarden als ‘voorkomt gedoe’ en ‘vermindert inspanningen’ maakten het tijdens stap één concreet: welke waarde dacht je te creëren voor de doelgroep, en welke wordt er daadwerkelijk geleverd? Daaruit bleek dat er frustratie heerst onder verpleegkundigen vanwege het steeds maar moeten zoeken naar spullen. Een app loste het zoekprobleem op, maar bracht zijn eigen gebruiksproblemen met zich mee. Een ander systeem, maar nog steeds gedoe.


In het tweede deel hebben Jornt en Evelien een Business Impact Model opgezet. Een interessant inzicht was dat Spaarne Labs een oplossing had, maar dat niemand die van ze wilde ‘kopen’. Een van de succesfactoren voor innovaties is eigenaarschap. Belanghebbenden binnen de organisatie moeten jouw idee omarmen en implementeren. In dit geval was de afdelingsmanager een belangrijke stakeholder, maar die was er zelden bij betrokken en daardoor stond het niet op diens agenda.


Als laatste zoomden we uit tot macroniveau. Vooraf hadden we het team gevraagd om de Innovatie Quickscan – onze gratis online assessment tool – in te vullen. Aan de hand van de antwoorden kregen wij een goed beeld van het innovatief vermogen van het Spaarne Gasthuis. Om te kunnen innoveren heb je meer nodig dan een goed idee. Je hebt ook een gezonde context nodig om dit idee te kunnen ontwikkelen. Er ontstond binnen het team een leerzame en inspirerende discussie over de invloed van de bedrijfscultuur en governance binnen het ziekenhuis.


Als innovatielab wil je het liefst impact maken. Het kan frustreren als je niet het gehoopte resultaat bereikt. Het team van Spaarne Labs leerde ondanks hun diverse achtergronden in één dag om met elkaar te communiceren in dezelfde taal, die van waardecreatie. We gaven ze inspiratie over verschillende type waarden en manieren om concreter te maken wat er in de lucht hangt, voor zichzelf maar ook voor de organisatie.

De impact

Verbetering communicatie: het team spreekt nu dezelfde taal

Een duidelijker verhaal naar én met stakeholders binnen het ziekenhuis

Meer inzicht in welke waarden een innovatietraject kan toevoegen

Vergroting van de innovatiekracht: meer impact

Ook meer impact maken met innovatieprojecten in je organisatie?

'De deelnemers hadden al snel door dat de Value cards hun goed konden helpen bij het communiceren over innovatietrajecten en welke waarden deze kunnen leveren binnen de organisatie.'

Evelien Veldhuizen

Experiment designer MakerLab

OHRA

Hoe we een leenautoverzekering ontwikkelden voor OHRA

Is het al tijd voor innovatie?

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

+31 6 41 36 81 66

sander@makerlab.nl

Contact opnemen

Naam

E-mailadres

Bericht

Bedankt voor je bericht!

We zullen proberen zo snel mogelijk te reageren.

Er ging iets mis met het versturen van het formulier.