Business Impact Model
Verken en ontwerp het business model van je concept
Wat is het business impact model?
Het Business Impact Model helpt je om -jawel- de business kant van een concept helder te krijgen. Met het model creëer je een duidelijk inzicht in waarde-uitwisseling voor de klant, je partners en voor jezelf. Zo leg je precies bloot wat je wel weet – en wat niet.
Voor wie is het?
Voor iedereen die bezig is met productontwikkeling of conceptontwikkeling. En die naast een blije klant, ook zo veel mogelijk impact wilt maken voor zijn of haar business. Want al is je concept nog zo mooi, als je geen toegevoegde waarde creëert, heb je er weinig aan.
Wanneer gebruik je het?
Als je genoeg enthousiaste klanten hebt voor je concept, maar nog niet weet hoe je het in de markt moet zetten.
Bij het brainstormen over verschillende verdienmodellen.
Bij een verkenning van nieuwe partners of leveranciers.
Bij het uitbreiden van een product of dienst naar een nieuwe markt of doelgroep.
Zo gebruik je het business impact model
Stap 1: Plaats de stakeholders
Gebruik de stakeholder-kaartjes om de verschillende stakeholders een plek in je model te geven. Plaats je nieuwe concept als een aparte start-up in het midden van het model. Zet je organisatie er ook in, maar dan als klant of leverancier. Plaats de klanten altijd rechts en je partners en leveranciers altijd links. Zo houd je het model overzichtelijk.
Stap 2: Teken de stromen
Trek lijnen tussen de stakeholders en gebruik de waardekaartjes om alle waarde-uitwisselingen in kaart te brengen. Geef ook de exacte hoeveelheid waarde en de richting van de uitwisseling aan.
Zijn er verschillende inkomsten van meerdere soorten klanten? Hou ze uit elkaar met verschillende kleuren lijnen.
Stap 3: Challenge alles
Challenge elke stakeholder en elke transactie. Check of ze een gelijke hoeveelheid waarde geven en ontvangen. Zo weet je zeker dat het model duurzaam is. Kijk ook of er alternatieve verdienmodellen of inkomstenstromen zijn. Zo verken je hoe jouw product of dienst de grootste impact maakt.
Stap 4: Parkeer je vragen
Heb je vragen waar je het antwoord (nog) niet op weet? Of doe je aannames om het model rond te maken? Zijn er risico's die nog uitgezocht moeten worden? Dat is heel normaal. Parkeer ze aan de rechterkant van het model. Dit zijn de vervolgacties om je concept te valideren.