OVpay
Onderweg naar een nieuwe manier van betalen in het OV
Design Thinking
Experiment design
Living lab
Customer journeys
De uitdaging
Hoe kunnen we een nieuw betaalsysteem in het OV zo gebruiksvriendelijk mogelijk introduceren?
De aanpak
Het openbaar vervoer is aan het veranderen. Of ja, betalen in het openbaar vervoer. Op meerdere plekken in Nederland kan je inmiddels namelijk zelf kiezen hoe je in- en uitcheckt in de bus, de trein, de tram en de metro. Met een betaalkaart, creditcard, telefoon of zelfs een smartwatch. Om dit te realiseren, sloegen alle OV-bedrijven in Nederland de handen ineen onder de naam OVpay.
Zo’n nieuw betaalsysteem heeft nogal wat impact op reizigers. Daarom richtten we een schil in om dit systeem zo klantgericht mogelijk te introduceren. Denk aan communicatie rond het project, maar ook aan de verschillende touchpoints. Zeg maar alles wat ervoor zorgt dat reizigers de nieuwe betaalmiddelen straks eenvoudig kunnen gebruiken.
Daarvoor onderzochten we eerst het OV in andere steden. Wat gaat er goed in Seoul, Londen en Tokyo? En wat kan er beter? Daarnaast vroegen we ook reizigers naar hun ervaringen en ideeën. Met die inzichten in het achterhoofd hebben we geholpen bij de introductie van het nieuwe betaalsysteem. Niet overal, maar met een proef in Lelystad. Een soort living lab, waarin we de ruimte hebben om fouten te maken en daarvan te leren.
Neem je nu de bus, dan kan je ook in- en uitchecken met je betaalpas. De kosten van de reis worden aan het einde van dag van je rekening afgeschreven. Bijna alle Nederlandse banken doen mee, en een heleboel buitenlandse ook. Het werkt overigens niet alleen met je fysieke pas, maar ook met je betaalpas op je mobiel of je smartwatch. Cool toch?
En dan zijn we er nog lang niet. De bijbehorende app staat bijvoorbeeld nog niet live en reizen met een abonnement gaat ook nog niet. De service is dan ook nog volop in ontwikkeling. We blijven alles monitoren en introduceren nieuwe functionaliteiten een voor een. Hierbij hebben we inclusiviteit hoog in het vaandel staan. We houden continu rekening met alle mogelijke doelgroepen. Op deze manier kunnen we de ervaring voor elke reiziger zo prettig mogelijk maken.
De impact
Laagdrempelig reizen voor iedereen
Reiziger kan kiezen: betalen met betaalpas, creditcard, telefoon of smartwatch
Is het realiseren van een goede customer journey ook jouw uitdaging?
Het is nogal een uitdaging om met zoveel verschillende vervoerders aan één nieuw betaalsysteem te werken. Maar in die samenwerking ligt ook weer de kracht. Trots dat we er onderdeel van mogen zijn.
Hakki Altun
Experiment lead, MakerLab


Is het al tijd voor innovatie?
Doe de Innovatie Quickscan
Sander Goudswaard
Partner MakerLab
+31 6 41 36 81 66
sander@makerlab.nl
