OVpay

Onderweg naar een nieuwe manier van betalen in het OV

De uitdaging

Hoe kunnen we een nieuw betaalsysteem in het OV zo gebruiksvriendelijk mogelijk introduceren?

In het kort

Het openbaar vervoer gaat veranderen. Of ja, betalen in het openbaar vervoer. Straks kan je namelijk zelf kiezen hoe je in- en uitcheckt in de bus, de trein, de tram en de metro. Met een betaalkaart, creditcard, telefoon of zelfs een smartwatch. Om dit te realiseren, sloegen alle OV-bedrijven in Nederland de handen ineen onder de naam OVpay.

Zo’n nieuw betaalsysteem heeft nogal wat impact op reizigers. Daarom richtten we een schil in om dit systeem zo klantgericht mogelijk te introduceren. Denk aan communicatie rond het project, maar ook aan de verschillende touchpoints. Zeg maar alles wat ervoor zorgt dat reizigers de nieuwe betaalmiddelen straks eenvoudig kunnen gebruiken. 


Daarvoor onderzochten we eerst het OV in andere steden. Wat gaat er goed in Seoul, Londen en Tokyo? En wat kan er beter? Daarnaast vroegen we ook reizigers naar hun ervaringen en ideeën. Met die inzichten in het achterhoofd hebben we geholpen bij de introductie van het nieuwe betaalsysteem. Niet overal, maar met een proef in Lelystad. Een soort living lab, waarin we de ruimte hebben om fouten te maken en daarvan te leren. 


Neem je nu de bus in Lelystad, dan kan je ook in- en uitchecken met je betaalpas. De kosten van de reis worden aan het einde van dag van je rekening afgeschreven. Bijna alle Nederlandse banken doen mee, en een heleboel buitenlandse ook. Het werkt overigens niet alleen met je fysieke pas, maar ook met je betaalpas op je mobiel of je smartwatch. Cool toch?

En dan zijn we er nog lang niet. De bijbehorende app staat bijvoorbeeld nog niet live en reizen met een abonnement gaat ook nog niet. De service is dan ook nog volop in ontwikkeling. We blijven alles monitoren en introduceren nieuwe functionaliteiten een voor een. Hierbij hebben we inclusiviteit hoog in het vaandel staan. We houden continu rekening met alle mogelijke doelgroepen. Op deze manier kunnen we de ervaring voor elke reiziger zo prettig mogelijk maken. Niet alleen in Lelystad, maar vanaf volgend jaar ook in heel Nederland.

De impact

Laagdrempelig reizen voor iedereen

Reiziger kan kiezen: betalen met betaalpas, creditcard, telefoon of smartwatch

Is het realiseren van een goede customer journey ook jouw uitdaging?

Bekijk hoe wij kunnen samenwerken
Het is nogal een uitdaging om met zoveel verschillende vervoerders aan één nieuw betaalsysteem te werken. Maar in die samenwerking ligt ook weer de kracht. Trots dat we er onderdeel van mogen zijn.

Hakki Altun

Experiment lead, Makerlab

Volgende case

pijltje

alle cases

Is het al tijd voor innovatie?

Contact opnemen