Lekker Bezig

Zo zetten we het Business Impact Model in om gevalideerd op te schalen

Diepte interviews

Business impact model

Experiment design

Customer journeys

De uitdaging

Waar moeten we beginnen als we ons concept willen schalen?

De aanpak

Samen met Centraal Beheer innoveren we wat af. Nieuwe proposities bedenken, valideren en concreet maken is aan de orde van de dag. Allemaal binnen de thema’s duurzame mobiliteit, bedrijfscontinuïteit en duurzame inzetbaarheid. Uit het laatste thema is Lekker Bezig voortgekomen: een app met allerlei trainingen gericht op duurzame inzetbaarheid. Denk aan coaching, mindfulness en een gezondheidscheck. Medewerkers kunnen zelf een training kiezen die hen aanspreekt. Direct van hun eigen budget, zonder tussenkomst van de werkgever. Lekker laagdrempelig dus. Alex kreeg de vraag hoe Centraal Beheer deze propositie het best kon schalen.


Samen met het team ging hij aan de slag met het Business Impact Model. De centrale vraag: als dit je concept is, hoe ziet de business case eruit? Die bleek knap lastig te vinden. Sterker nog: de conclusie was dat schalen nog helemaal niet aan de orde was. Terug naar de tekentafel dus, om te bepalen welke functionaliteiten sowieso moeten werken om er geld aan te verdienen. Om dit te achterhalen, hebben we een aantal pilots gedraaid met warme leads. 


De input van de HR-managers en medewerkers vormde de basis voor een reframing-traject. We hebben focus aangebracht in de waardestromen, waarbij we keken naar wat de doelgroep nou écht belangrijk vond. Daarnaast bepaalden we wat voor het concept echt belangrijk is. De randzaken hebben we uit de propositie gehaald. Het plan is om nog steeds te schalen, maar dan wel gefaseerd. Dus niet in een keer van 0 naar 100.000, maar van 0 naar 10.000. Stap voor stap dus, waarbij het Business Impact Model ons helpt om uit iedere stap lessen te trekken. Zodat we op basis daarvan weer de volgende stap kunnen bepalen en valideren. 

De impact

Focus aangebracht in de propositie

Een nutteloze investering voorkomen

Een propositie waarvan de waarde is bewezen

Meer inzicht in de business case van je nieuwe propositie?

‘Door focus aan te brengen is het makkelijker om je propositie te valideren. En te onderzoeken waar de kansen liggen.’

Alex Schepers

Business Designer MakerLab

Viaconnect

In 5 weken van business validatie tot salespitch: zo vermarkten we Coolgradient

Is het al tijd voor innovatie?

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

+31 6 41 36 81 66

sander@makerlab.nl

Contact opnemen

Naam

E-mailadres

Bericht

Bedankt voor je bericht!

We zullen proberen zo snel mogelijk te reageren.

Er ging iets mis met het versturen van het formulier.