Viaconnect

In 5 weken van business validatie tot salespitch: zo vermarkten we Coolgradient

Business design exploratie

Deep-dive workshop

Co-creatie

Lean business canvas

De uitdaging

Hoe lanceer je een innovatief maar technisch complex product in een markt van risicomijdende klanten?

De aanpak

Voor Viaconnect was bij de ontwikkeling van Coolgradient meteen duidelijk dat ze goud in handen hadden. Het product richt zich op de energie-efficiëntie van datacenters. Met door Viaconnect ontwikkelde software, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, besparen ze wel 25% – een gamechanger in deze energieslurpende sector. Als consultancygroep levert Viaconnect experts in vakgebieden als datascience en engineering. Maar een innovatief product lanceren? Dat vergt een go-to-market-strategie met de juiste focus.

Waar MakerLab heel bedreven in is, is de strategische verantwoording voor een product neerzetten. Business developer David Lijnse nam dit validatieproces op zich: van een goed concept naar een succesvolle productlancering met keiharde sales leads.


Het gevaar bij een technisch complex product is dat je te veel wil vertellen. Na anderhalf jaar productontwikkeling wist het team van Coolgradient tot op de centimeter wat hun software kon doen en wie hun klanten waren. Maar waar zit de kern? In de vermarkting van een product heb je maar een kleine window om je verhaal te doen. Om tot die kern te komen verdelen we bij MakerLab een business design sprint in 3 fases:


1. Deep dive In deze fase bracht David het merk, het product en de markt in beeld. Een DNA-sessie met Coolgradient enerzijds en interviews met datacenterbeheerders anderzijds lieten een discrepantie zien tussen wie het team was en wat het merk moest uitstralen. Het product is innovatief, en dat vergt een avontuurlijke aanpak. Maar een datacenterbeheerder is juist uiterst risicomijdend. Hoe zorg je dat die waarden beide terugkomen zonder elkaar te bijten?

2. Research Alle gaten die er nog vielen na de deep dive, werden nu gedicht. Door interviews te doen met industy experts kon onze business designer David een heldere waardepropositie en positionering in de markt definiëren.

3. Design In de laatste fase stoomden we het team klaar tot een ready-to-pitch-status.


David voorzag vervolgens marketingbureau MIX, een zusterbedrijf van MakerStreet, van een kernachtig validatiedocument – de basis van een ijzersterk salesverhaal. In dit zogenoemde kerndocument vingen zij de positionering, merkwaarden en boodschap van het softwareproduct Coolgradient. Mix goot al deze resultaten om tot een imponerend sales deck. Zo kon Viaconnect naar potentiële klanten toe met pakkende visuals en een inhoudelijk sterke salespitch. Het leverde direct een paar grote leads op bij enkele van de grootste datacenters ter wereld.


Lees ook het interview met MakerLabs business designer David Lijnse en Mark Schoones, managing partner van marketingbureau MIX.

De impact

Nieuwe sales leads

Enorme stap voorwaarts in de merkstrategie

Gevalideerd salesverhaal afgestemd op de behoeften van klanten

Scherp inzicht in de pijlers van en tegenstrijdigheden in het onderliggende businessmodel

Ook een goed concept naar een succesvolle productlancering brengen?

‘MakerLab heeft de strategische verantwoording voor het product heel strak neergezet. Hoe positioneer je nou Coolgradient in de markt van datacenters en ten opzichte van concurrenten? Wie is de doelgroep? Wat zijn hun USP’s?’

David Lijnse

Business designer bij MakerLab

BNNVARA

Game experiment met BNNVARA

Is het al tijd voor innovatie?

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

+31 6 41 36 81 66

sander@makerlab.nl

Contact opnemen

Naam

E-mailadres

Bericht

Bedankt voor je bericht!

We zullen proberen zo snel mogelijk te reageren.

Er ging iets mis met het versturen van het formulier.