Acco Learn for Business

Hoe we start-up ALfB met onze Business Model Sprint hielpen duurzame groei te realiseren

Business model canvas

SWAT- en marktanalyse

Diepte interviews

Business scenario building

De uitdaging

Hoe kunnen wij leerconsultancy-bureau Acco Learn for Business helpen naar een schaalbaar businessmodel?

De aanpak

Soms groeien bedrijven zo snel, dat er weinig tijd is om na te denken over zaken als duurzaam opschalen en terugkerende inkomsten generen. Er zijn vaak veel ideeën, maar hoe weet je nu waar je wel en niet mee verder moet gaan? Een Business Model Sprint geeft in zo’n geval richting.


Acco Learn for Business (ALfB), een spin-off van de coöperatieve organisatie Acco, ontwikkelt custom online en offline lesmateriaal voor de zakelijke markt. Denk bijvoorbeeld aan een lasser die zijn jaarlijkse certificering moet halen.

In korte tijd hadden business unit owners Niels Strybos en Erwin Lenaers een platform en lesprogrammering én een leuk marktaandeel in met name e-learning. Het product werkte, de klanten waren blij, maar het businessmodel was lastig te schalen. MakerLab werd gevraagd om te helpen focus aan te brengen.


In de Business Model Sprint maken we in één week samen de transformatie van ambitie naar actie. Eerst brachten we ALfB in kaart: wie, wat, hoe en waar gaat het heen? Dit is de fase waarin de feiten worden vastgelegd en ambities uitgesproken. Voor ALfB waren die ambities: het toetreden tot een kansrijke nieuwe markt, efficiënter werken binnen de huidige productlevering en de lessoftware gaan vermarkten als losstaand product.


Direct daarna verkenden we de business scenario’s, de potentiële routes die ALfB kan volgen om die ambities te realiseren, en welke impact dat zou hebben. Dit is cruciaal om keuzes te maken tussen de verschillende strategieën. Niels en Erwin kwamen erachter dat de kracht van ALfB ligt in de hoogwaardigheid van hun didactische consultancy. Iets wat dus centraal moest staan in de groei van het bedrijf, waardoor andere scenario’s –zoals het vermarkten van de software – lager op de prioriteitenlijst kwamen.


Vanuit ALfB’s basis in de consultancy werkten we vervolgens drie businessmodellen uit, die we direct omzetten in een concrete roadmap. Wat zijn de sterke en zwakke punten, hoe valideer je oplossingen voor de zwakke punten en wanneer weet je of je door moet pakken of bij moet draaien? Dit vormde samen een onderbouwde strategie voor de komende maanden, die gedeeld kon worden met het management van moederbedrijf Acco.

We streven ernaar om bij een Business Model Sprint voorbij het adviesrapport te gaan en samen de eerste concrete stappen te zetten. Voor ALfB hebben we naast het actieplan ook de hele workflow uitgetekend, verbeterpunten gedefinieerd en voorstellen gedaan hoe ze onderdelen zouden kunnen automatiseren. Dit leverde direct een template op voor de deepscans bij zakelijke klanten, waardoor dit arbeidsintensieve proces aanzienlijk versimpelde en de hoge kwaliteit input gegarandeerd bleef.


Dankzij de Business Model Sprint is ALfB in no-time van allerlei mogelijke ambities naar concrete to-do’s gekomen. Soms heb je een klankbord van buiten nodig om snelheid te maken en focus aan te brengen, en dat is precies wat MakerLab doet.

De impact

Draagvlak en begrip in het kernteam door gezamenlijke focus en snelheid

Een duidelijker strategisch verhaal naar stakeholders binnen moederbedrijf Acco

Een top 3 van schaalbare businessmodellen voor ALfB

Concrete actieplannen om die modellen te valideren

Ook van mooie ambities naar concrete to do's bewegen?

‘Het heeft mij enorm geholpen om een strategie te formuleren die ik ook naar het management kon communiceren.’

Niels Strybos

Founder ALfB

OHRA

Hoe we een leenautoverzekering ontwikkelden voor OHRA

Is het al tijd voor innovatie?

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

+31 6 41 36 81 66

sander@makerlab.nl

Contact opnemen

Naam

E-mailadres

Bericht

Bedankt voor je bericht!

We zullen proberen zo snel mogelijk te reageren.

Er ging iets mis met het versturen van het formulier.