11/1/2022

Innoveren in de zorg

Serra Alink

B2B Marketeer

Hoe kunnen we de zorg in Amsterdam verbeteren? 14 teams bogen zich over deze vraag tijdens Hacking Health Amsterdam 2021. De winnaars kijken nu hoe ze hun oplossingen verder kunnen brengen. En dat doen ze niet alleen. Onze eigen experiment designer Mirte Vendel begeleidt ze daarbij.

Hi Mirte! Vertel eens, hoe ziet zo’n hackathon er precies uit?

‘Het begint met de problemen waar zorgmedewerkers tegenaan lopen in de praktijk. Die problemen leggen ze uit in een filmpje. Al deze filmpjes verschijnen op de site van Hacking Health Amsterdam.

Vervolgens kunnen mensen die affiniteit hebben met een probleem, zich inschrijven bij een team. Dat kan trouwens echt iedereen zijn: van programmeur tot designer.

Hierna ga je drie dagen lang met elkaar aan de slag om een oplossing te bedenken. En aan het einde van de derde dag presenteer je het idee aan een jury die de winnaars kiest.’


En wie zijn die winnaars?

‘Drie teams hebben gewonnen. Het eerste is ‘Art for Heart’, dat zich richt op de situatie waar jongeren in Amsterdam Zuidoost inzitten wegens corona. Door middel van street art in combinatie met QR-codes willen ze deze jongeren goede voorlichting geven.

Een ander team houdt zich bezig met veilig omkleden. Voor besmettelijke ziektes, zoals corona, heeft zorgpersoneel namelijk beschermende kleding nodig. Na ieder bezoek moet zo’n pak veilig worden uitgetrokken, vanwege het risico op zelfbesmetting. Dat is een lastige, tijdrovende procedure. Dit team wil dat makkelijker maken.

En dan heb je nog ‘Jasper wacht, Jasper lacht’. Er is nu een wachttijd van 10 maanden voor de jeugdzorg. Da’s natuurlijk veel te lang. ‘Jasper wacht, Jasper lacht’ kijkt of een kind toch al de nodige zorg en aandacht kan krijgen tijdens de wachttijd.’


Klinken allemaal als topideeën. Hoe begeleid je die teams?

‘We werken met z’n allen toe naar 13 januari. Dan is er een follow-up en kiest een jury welk team de Doorontwikkel Prijs wint. Dat is 2.500 euro waarmee ze echt van start kunnen met hun idee. Dus nu zijn we de pitch aan het perfectioneren. Welke stappen moeten we nemen om het doel te behalen? Waar ligt de focus? En hoe ziet de business case eruit?

Experiment design dus. And that’s where I come in. Best spannend, want de jury beoordeelt teams vooral op welke stappen ze hebben gemaakt.’


Moet er nog veel gebeuren?

‘Elk groepje heeft andere aandacht nodig. ‘Jasper wacht, Jasper lacht’ bijvoorbeeld, dat is een lang traject met veel verschillende stappen en een hoop stakeholders. Dat zijn we dus aan het opdelen in stukjes. Met welk stukje moet je beginnen? Wat is de meest risicovolle aanname? En wat moet je valideren om te weten of je door kan?

‘Art for Heart’ is een ander verhaal, dat is best behapbaar. We kijken daar al meer naar implementatie: Met wie we moeten praten? Wat moet er nog gevalideerd worden? Wat gaat het kosten? Wie doet wat? En hoe gaan we dit op korte termijn écht maken?’



Heb je nog een favoriet?

‘Haha, nee hoor. Het zijn stuk voor stuk super gepassioneerde mensen. En ze werken allemaal aan een relevant probleem, ieder voor een andere doelgroep. Wie er ook wint, dat geld komt sowieso goed terecht.’ 


Er zijn de afgelopen twee jaar veel ogen gericht op de zorg. Hoe zorg je voor meer innovatie in die sector?

‘Juist in de zorg moet je het hebben van mensen met eigen ervaring. Die weten welke problemen er spelen, maar kunnen het niet vaak niet zelf oplossen.

Het is dus belangrijk om die mensen te koppelen aan partijen die dat wél kunnen. En ze vervolgens te overtuigen waarom ze dat ook moeten doen. Met behulp van het Business Impact Model, bijvoorbeeld.’


Wat heb jij met innoveren in de zorg?

‘Voordat ik bij Makerlab werkte was ik mede-eigenaar van een startup. Ons doel was om diagnostiek voor parasitaire ziektes in Afrika te verbeteren. Malaria bijvoorbeeld.

De zorg is een complexe sector, dat maakt het zo boeiend. Je wilt iets goeds doen, mensen beter maken. Maar iemand moet dat ook betalen. Het businessmodel moet kloppen. Die tegenstrijdigheid maakt het heel interessant.’


Klinkt goed! Hoe ben je dan bij MakerLab terecht gekomen?

‘Nou, ik was overal bij betrokken en heb daar veel geleerd. Met name op het vlak van experiment design, want als startup ben je aan het begin vooral aan het testen. Maar als je eenmaal alles getest hebt en het plaatje klopt, dan kom je uit bij de volgende fase: uitvoer.

Mijn rol veranderde meer naar die van een manager. En dat is niet bepaald waar mijn passie ligt. Ik miste het valideren, de creatieve fase. Dus ben ik overgestapt naar MakerLab. Hier kan ik dat op de lange termijn blijven doen. En het fijne hier is dat ik ook aan de meest uiteenlopende projecten kan meewerken. Precies wat ik leuk vind.’


Wat zou je droomklus zijn bij MakerLab?

‘Iets in de internationale gezondheidszorg. Bijvoorbeeld een sociale onderneming zo neerzetten dat er ook een goed verdienmodel achter zit. En dan het liefst in een ontwikkelingsland.

In Nederland is er ook veel te verbeteren natuurlijk. Dat is tijdens die hackathon weer ’s bewezen. Dus tot die internationale droomklus valt bij MakerLab, kan ik hier nog genoeg doen.’

Wil je meer weten over innovatie in de zorg? Of kan je zelf ook wel een handje gebruiken? Neem dan contact met ons op.