23/10/2023

Innovatiedilemma’s: interne vs externe focus

Evelien Veldhuijzen

Lead Innovation Design

Als innovatief bedrijf kom je vaak voor keuzes te staan over hoe je innovatie voor jouw bedrijf inricht. Er is simpelweg niet één juiste weg naar succesvolle nieuwe producten of services.


In deze serie blogs behandelen we de dilemma’s waar je tegenaan kunt lopen bij het neerzetten van je innovatiestrategie, zodat jij een goede keuze kan maken.


Vandaag: Interne versus externe focus


Ga je thuis, in je eigen keuken, variëren op een al geliefd familierecept of neem je kooklessen om een nieuwe keuken te ontdekken? Dat hangt er vanaf: voor wie  kook je en wat wil je ermee bereiken? Dit dilemma gaat over de keuze over waar de innovatieactiviteiten plaatsvinden: intern of extern.


Interne vs externe focus


Interne focus kun je vergelijken met het variëren op een familierecept in eigen keuken. De nadruk ligt op het gebruik van middelen, capaciteiten en expertise binnen de eigen organisatie om nieuwe ideeën en innovaties te genereren.


De kookles buiten je eigen vertrouwde omgeving, dat is de externe focus. Als de focus extern ligt ga je op zoek naar ideeën, kennis en samenwerkingsmogelijkheden buiten de organisatie. Dit kan in de vorm van een samenwerking met partners, leveranciers, universiteiten, startups of klanten om nieuwe concepten en technologieën te verkennen.


Beiden hebben voor- en nadelen en is geen zwart-wit keuze. Het is wel belangrijk om een juiste balans te vinden die bij de situatie en doelen van de organisatie past.


Voorbeelden


Een voorbeeld van een bedrijf dat een externe innovatiefocus heeft is DSM. Ze werken veel samen met innovatieve start-ups en scale-ups in de gezondheids- en voedingsindustrie, ze hebben diverse  innovatieplatforms opgezet waarbij ze externe innovators uitnodigen om ideeën en projecten voor te stellen, en ze gaan allerlei partnerships aan met academische instellingen om gezamenlijke onderzoeks- en innovatieprojecten te financieren.


Op deze manier weten ze nieuwe ideeën en technologieën te verkennen en te benutten, zelfs als deze buiten hun eigen organisatie liggen.


ASML daarentegen heeft een interne focus. ASML investeert aanzienlijk in onderzoek en ontwikkeling om lithografie-technologie te creëren. Ze hebben een team van technische experts die voortdurend werken aan het verbeteren van de prestaties van hun machines. Veel cruciale componenten van hun apparatuur worden intern ontworpen én geproduceerd.


Zo behouden ze volledige controle over het ontwikkelingsproces. Vernieuwing en innovatie is dan ook een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie en cultuur. Door te vertrouwen op hun interne innovatieactiviteiten hebben zij technologisch leiderschap en een concurrentievoordeel weten te behalen in een veeleisende industrie.


Impact en toepasbaarheid van deze innovatiekeuze


De verschillende strategieën leveren andere voordelen op en eisen verschillende dingen van je organisatie.


Waar een externe innovatiefocus kan leiden tot radicale innovatie, dus het ontwerpen van volledig nieuwe producten, diensten of business modellen, zal interne innovatie eerder helpen je huidige business continu te versterken.


Interne innovatie eist van de organisatie een context waar dit kan plaatsvinden. Er moeten de juiste vaardigheden, cultuur en processen voor aanwezig zijn. Soms ligt dit al vast in het DNA van een organisatie, maar het kan ook een lange weg zijn om daar te komen.


Dan denk je misschien, ‘hè, dan gaan we wel voor externe innovatie’. Maar de samenwerking met externe partners en het beheren van relaties brengt weer meer risico’s, complexiteit en uitdagingen met zich mee.


De keuze van de juiste focus, of beter gezegd de juiste balans, begint bij de innovatiestrategie van de organisatie. Welk doel streef je na met de innovatieactiviteiten? Zit je in een snel ontwikkelende markt, en wil je sneller kunnen reageren op wat er speelt? Leg de focus dan op intern. Op deze manier is je organisatie flexibeler en sneller in staat te reageren. Zit er niet genoeg groeipotentie in de markt waar je in zit en ben je op zoek naar businessmodellen die ver van je eigen kennis en kunde liggen? Dan ligt de focus op extern meer voor de hand.


Dit artikel is onderdeel van een serie over innovatiedilemma’s. Lees ook de blogs over de dilemma's exploreren vs exploiteren en kleine budgetten vs grote budgetten.