Blijven leren dankzij de MakerClass

Serra Alink

B2B Marketeer

Je bent nooit te veel expert om te leren. Dat is zo’n beetje de instelling van alle MakerLabbers. Senior business designer, Liline Arends, startte ruim twee jaar geleden bij MakerLab – midden in de pandemie – en zocht naar een manier om te verbinden door kennis en inspiratie van buitenaf naar binnen te halen.

Het werd MakerClass, een intern programma van workshops over uiteenlopende onderwerpen die relevant zijn voor de dagelijkse werkzaamheden van makerlabbers; van growth hacking en Google Analytics tot ChatGPT. Terug naar school dus, maar dan een toffe les die je zeker niet wilt missen.

Complimenten voor de naam MakerClass.


Liline: ‘Ha! Geen masterclass maar een MakerClass.’


Het is echt jouw idee.


Liline: ‘Ik proefde bij mezelf de behoefte om wat meer geïnformeerd en geïnspireerd te worden buiten mijn eigen netwerk. Dat hoorde ik ook terug bij collega’s, die bijvoorbeeld een experiment draaiden met Google Analytics en een stukje context misten.’


Waar begon je?


Liline: ‘Ik klopte aan bij online marketingbureau Elevator, een zusterbedrijf binnen MakerStreet, met de vraag: “Jongens, jullie zijn de experts op het gebied van SEO en SEA. Zouden jullie ons kunnen uitleggen wat jullie doen, zodat wij een vertaling kunnen maken naar ons vakgebied en hoe we dit kunnen inzetten bij een experiment?”’


Was iedereen enthousiast?


Liline: ‘Ja! Het was echt een leuke en leerzame sessie. Collega’s kwamen meteen naar me toe met nieuwe ideeën en onderwerpen voor een volgende MakerClass. Inmiddels heb ik er een stuk of zes georganiseerd.’


Zit er ook een sociaal aspect aan?


Liline: ‘Zeker. We zitten vaak allemaal op eigen projecten. We organiseren het daarom altijd op een donderdagmiddag, zodat we het met een borrel kunnen combineren.’


Hoe ziet zo’n MakerClass eruit?


Liline: ‘Afhankelijk van het thema is het een workshop of een presentatie. We hebben laatst een interessante sessie gehad over ChatGTP, artificial intelligence. Dat was heel interactief, waarbij we zelf aan de slag gingen met een marketing concept, ingevuld door ChatGTP.’


Bewaar je al die kennis ergens?

Liline: ‘Ik neem alle sessies op om zo een kennisbank op te bouwen. Daarin staan verder de presentatie, eventueel naslagwerk en oefeningen – zodat de kennis voor iedereen toegankelijk blijft.’


Hoe vaak organiseer je een MakerClass?


Liline: ‘Ik stuur er eens in het halfjaar een survey uit, met de vraag waaraan men behoefte heeft qua kennis. Het zou leuk zijn als we  iedere maand, anderhalve maand ongeveer zo’n MakerClass kunnen organiseren. Het moet ook niet te veel worden.’


Niet iedereen zit ook op hetzelfde kennisniveau.


Liline: ‘Tot nu toe gaat het goed, maar mensen mogen zelf bepalen of ze erbij zijn, of een workshop relevant is voor ze. Negen van de tien keer is dat wel het geval.’


En de volgende stap?


Liline: ‘Nu wil ik wat meer gaan professionaliseren. Ik wil ook experts buiten ons eigen netwerk uitnodigen, en daar maakt MakerLab gelukkig graag budget voor vrij.’


Waar gaat de komende MakerClass over?


Liline: ‘Over Google Tag Manager. Wat ik overigens belangrijk vind, is dat je niet alleen de harde skills, zoals Google Tag Manager, kunt ontwikkelen binnen MakerLab, maar ook persoonlijke skills en persoonlijk leiderschap.’


Kun je dat iets meer toelichten?


Liline: ‘Ik zoek naar manieren hoe ik een MakerClass kan laten aansluiten op de individuele ontwikkeltrajecten die alle medewerkers van MakerLab doorlopen. Dan kom je bij die soft skills, met vragen als: wat drijft jou? Hoe kom je het beste tot je recht? Welke leiderschapskwaliteiten wil je nog ontwikkelen? Ik ben in gesprek met een partij die dat hopelijk kan faciliteren.’


Is dit de beste manier om kennis op te doen?


Liline: ‘Ik vind dat je, binnen een bureau, je kennis uit verschillende onderdelen kunt halen: 1) door te leren van en luisteren naar peers; 2) door in een opdracht te zitten bij een klant en daar ervaring op te doen, en 3) dat je je blijft ontwikkelen door elkaar te inspireren en informeren met onderwerpen die je zelf aandraagt of die aangedragen worden door collega’s. Dat heeft mijn collega Hunter in haar interview over de skills die je als makerlabber moet hebben ook mooi uitgelegd.’


MakerLab is eigenlijk één grote kennisbank.


Liline: ‘Al die kennis die wij verzamelen en delen is ook waardevol voor onze klanten. Op het moment dat ik iets niet weet, gooi ik er een Slack-bericht uit om te kijken wie het wél weet en wie mij zo snel mogelijk kan helpen.’


Huur je één MakerLabber in, dan huur je ze allemaal in.


Liline: ‘Precies. Achter de schermen is dat echt zo.’