Value Cards

Verken de user values van je doelgroep

Wat zijn value cards?

De value cards helpen je bij het bepalen van alle mogelijke user values van je doelgroep. Wat drijft hen om bepaalde acties te ondernemen? Welke waarden streven zij na?

We maken hierbij onderscheid tussen emotionele waarden en functionele waarden. ‘Geeft nostalgie’ is bijvoorbeeld een emotionele waarde. En ‘bespaart tijd’ is een functionele waarde.

Wanneer gebruik je value cards?

De inzichten die je ophaalt met de value cards helpen je (innovatie) organisatie met verschillende vraagstukken:

  • Bij het centraal stellen van je doelgroep

  • Bij het duiden van een bepaalde behoefte bij deze doelgroep

  • Bij het leren spreken van dezelfde (innovatie)taal binnen je organisatie

Hoe gebruik je de value cards?

De kracht van de value cards zit in de brede toepasbaarheid. Hieronder vind je vier verschillende manieren om de kaarten te gebruiken.

Als discussie-tool

Kies met je team een dienst of product (van je organisatie of van een concurrent) en laat ieder voor zich nadenken over de verschillende waardes die deze dienst of dit product creëert voor de gebruiker. Bespreek deze vervolgens: zoom in op de overeenkomsten en de verschillen, discussieer over waar deze verschillen vandaan komen en wat het betekent.

Als evaluatie-tool

Gebruik de value cards om een nieuw product, in ontwikkeling of net opgeleverd, kritisch te beoordelen. Welke waarden had het initiële ontwerp ten doel, en welke waardes levert het uiteindelijke product nu echt op?

Als brainstorm-tool

Zorg voor focus tijdens de ideation fase van je innovatieproject. Selecteer de waardes die jij wilt vervullen voor je doelgroep en gebruik deze als kader tijdens het brainstormen over oplossingen. Zo weet je zeker dat de oplossing aan die waardes gaat voldoen.

Als prioritering-tool

Hoe groot is het probleem en waar liggen de meeste kansen? Gebruik de value cards in de discovery fase van je innovatieproject. Ga op zoek naar de pains, gains en jobs en label deze eens met een waardekaart. Een probleemgebied met veel verschillende waardes kan een goede indicatie geven van de complexiteit van een probleem en zo bepalen welk probleem de meeste ruimte biedt voor impact.

Bedenk je eigen toepassing!

Heb je een interessante use case om de value cards toe te passen? Laat het ons dan weten, we denken graag mee. Neem contact op.