24/1/2024

Dit zijn de 5 skills van een business designer – en wat ze voor jouw bedrijf kunnen doen!

Serra Alink

B2B Marketeer

Er is geen opleiding voor business designer, niet echt. De skills die je moet hebben zijn te breed. Bij MakerLab leiden we ze daarom zelf op via een intensief tweejarig programma. Dat gezegd, de basis moet er wel zijn. Die superkrachten waardoor wij zeker weten: deze persoon voelt precies aan wat onze klanten nodig hebben.

Kortom, wat maakt een business designer ‘super’ in de MakerLab Universe? We vroegen het business designer Timo Moors.


Wanneer zet je een business designer in?

Timo: ‘Bij bedrijven die op een belangrijk kantelpunt staan maar niet de kennis of tijd hebben om een goede, gevalideerde beslissing te nemen. Dat kan een start-up zijn met een bepaald vraagstuk, maar ook een volwassen bedrijf dat op een splitsing staat, waarbij ze moeten kiezen: gaan we naar links of naar rechts? Die keuze heeft in beide richtingen compleet andere consequenties.

Het is elke keer weer interessant. Als je de kranten openslaat, zijn er altijd voorbeelden van bedrijven waar het nét niet helemaal goed gaat. Dan denk je als business designer toch even: hoe had je dat anders kunnen doen? Ons werk is echt impactvol.’


En dan de super skills van een business designer:


#1 Je bent shiny and new

Timo: ‘Bij corporate bedrijven zie je vaak dat ze in een bepaald stramien werken, waardoor ze minder voor elkaar krijgen dan een business designer. Bij MakerLab zijn we gewend om snel en iteratief te werken. Wat wij in een week met een sprint bereiken, is zo veel meer dan een corporate in een maand of meer lukt. Ze zitten vast aan procedures waar ze niet zo maar onderuit komen. Als buitenstaander kun je die omzeilen en daardoor snel keuzes maken en meteen gaan experimenteren.’


#2 Je gaat snel diep

Timo: ‘In feite wil je bij een goede product-market fit bij een sterke doelgroep duurzame groei terugzien. Als die er niet is, dan weet je dat er iets niet goed zit. Waar dat ’m in zit, is niet altijd direct duidelijk. Daarvoor doen we bij MakerLab een deep dive-sessie om te ontdekken hoe een bedrijf precies in elkaar steekt. In een paar dagen komen we tot de kern. Daarvoor maken we gebruik van veel verschillende modellen en frameworks en dan is het spelen tot je de juiste fit hebt gevonden bij de klant.’


#3 Jij bedenkt niet het briljante idee

Timo: ‘Luisteren is key als business designer. Je kunt mensen meenemen tijdens een workshop en ervaringen en kennis delen, zaadjes planten, maar jij bedenkt niet het nieuwe idee. Het team moet dat zelf doen, anders landt het ook niet binnen zo’n bedrijf. Wij faciliteren de workshops, helpen ze in de goede richting en reiken de tools aan.’


#4 Je zet de klant NIET op één (maar wie dan wel?!)

Timo: ‘Bij een strategie-consultancybureau maken ze na lang onderzoek een rapport met daarin de kans van slagen van een bepaalde keuze, maar wij laten de markt beslissen… De (potentiële) doelgroep dus, de klant van onze klant.

MakerLab heeft ook al die theorie in huis, maar we zijn pragmatisch – wij hebben veel maak-skills waarmee we hypotheses direct kunnen valideren. Terwijl we nog aan het uitzoeken zijn wat precies de oplossingen of de doelgroepen worden, kan het bedrijf al in meerdere richtingen gaan testen in de markt. Daardoor kun je met heel weinig heel snel tractie genereren en creëer je onderweg al duurzame waarde voor een toekomstig product of dienst.’


#5 Je bent creatief met oplossingen én mensen

Timo: ‘Soms word je aangenomen om het één te doen bij een klant en eindig je met een compleet andere oplossing. Het is jouw taak om te ontdekken wat de juiste weg is. Snel schakelen is belangrijk, net als probleemoplossend werken en durven sturen als je denkt dat dit nodig is. Daar hoort ook een stukje people skills bij. Dat je iedereen er goed bij betrekt, dat mensen zich gehoord voelen – stakeholders maar ook een team zelf. Je bent eigenlijk een soort coach. Van een enthousiast en gemotiveerd team dus dat maakt het extra leuk.’

Herken jij jezelf in deze kwaliteiten? Check dan onze openstaande vacature!