Independer

Waardegedreven denken én doen met het innovatie assessment

De uitdaging

Hoe richten we onze organisatie in zodat waardegedreven denken en doen centraal staat in onze productontwikkeling?

De aanpak

Independer zocht een externe expert om de organisatie te helpen meer waardegedreven te denken én te doen. Dat doel vroeg om een frisse, innovatieve werkwijze die een sterke brug bouwt tussen de huidige, succesvolle organisatie en nieuwe business kansen. Maar hoe richt je zo’n nieuw werkproces in?

Aan de slag met ons Innovatie Assessment! We onderzochten waar de business kansen lagen en wat het converteren van die kansen voor de Independer-organisatie zou betekenen. Ook bespraken we de huidige innovatiecultuur, project governance en de aanwezige skills set bij de productontwikkelaars.

Vragen die aan bod kwamen waren ‘waar liggen de validatie behoeften wat betreft new business?’, ‘Hoe kunnen we o.b.v. duidelijke KPI’s prioriteiten aanbrengen?’, ‘Wat betekent dat voor de manier waarop we innovatieprojecten uitvoeren?’, ‘Hoe begeleiden we de betrokken collega’s om zelfstandig waardegedreven denken- en doen te implementeren?’, ‘Welke accenten liggen er in de coaching en communicatie rondom deze nieuwe aanpak?’.

Om de antwoorden te vinden gebruikten we een kwantitatief survey, opgevolgd met diepte-interviews en een groepsassessment onder betrokken werknemers, product owners en business owners. Met een innovatie-agenda workshop brachten we strategische ambities in kaart en zorgden voor alignment-discussies bij de betrokkenen hierover. 

Hierdoor werd het mogelijk om in duidelijke cijfers uitdrukken wat de verschillen tussen stakeholders en uitvoerende teams waren. Wat is hun visie op wat het betekent om waardegedreven te denken en te doen? Daarnaast konden we zo het gesprek begeleiden om eenduidigheid te krijgen over betreft de business ambities en wat het realiseren daarvan voor een impact op de organisatie heeft. 

De resultaten zijn uiteindelijk samengevat in een implementatie roadmap, waarin we ook alle inzichten hebben vertaald in een direct te op te starten innovatieproces.

De impact

Ready-to-start innovatie aanpak ‘waardegedreven denken- en doen’

Solide en duurzaam werkproces m.b.v. coaching en inrichten innovatie capaciteit

Gevoel van betrokkenheid bij, en dus draagvlak voor, het vormen van het nieuwe werkproces

Weten hoe jouw innovatie organisatie er voor staat?

Bekijk hoe wij kunnen samenwerken
Het was mooi om een brug te bouwen tussen strategie en uitvoering.

Sander Goudswaard

Partner MakerLab

Volgende case

pijltje
alle cases

Is het al tijd voor innovatie?

Contact opnemen